fbpx

5 vanlige utfordringer til at du ikke får til en endring

Mange av oss føler oss fanget i et mønster som vi ikke kommer ut av. Dag ut og dag inn, år etter år, går vi i det samme gamle mønsteret. Åh, som vi ønsker en endring!

Er det dette som er livet?

Du våkner opp til bråk, krangling og skriking. Det topper seg når det er på tide å komme seg på skolen. Du er egentlig for sliten til å være på jobb, men lønn må du jo ha. Etter skolen og jobb, går det slag i slag. På toppen av dette har du den daglige kampen om lekser. Og når barna endelig er lagt (og om du er heldig så sover de også), så sovner du utslitt på sofaen.  

I jobben min som coach for foreldre som har barn med ADHD, autisme og tourettes har jeg møtt mange foreldre som har kommet i et uheldig mønster. De ønsker og håper så inderlig på en endring. For noen er ønsket desperat, det må skje noe NÅ! Men de aner ikke hva de skal gjøre. Hvor de skal begynne.  

For andre er det en mer gnagende følelse av uro og en fjern drøm om et annet liv. 

En lengsel. Uansett om hvordan dette arter seg for deg, så er det et behov for endring. 

Du har kommet i en ond sirkel, et mønster det er vanskelig å bryte. Først av alt, det er en helt normal situasjon for de fleste. Noen ganger når vi ønsker en endring så bare gjør vi det, og går videre i livet. Men viktige, større endringer er vanskeligere. Av en eller annen grunn så virker det som om det alltid kommer noe i veien. Det passer liksom aldri å starte, og nok en gang må vi utsette. Du vet hva du vil, kanskje har du til og med en klar visjon, men løsningen, stegene for å komme dit, er utenfor rekkevidde. Du aner ikke hva du skal gjøre. I denne artikkelen får du 5 vanlige utfordringer jeg møter med tips til hva du kan gjøre.

5 vanlige utfordringer med tips for endring

1. Begrensende overbevisning

«Jeg tror det ikke før jeg får se det» er et vanlig ordtak. Noen ganger er det imidlertid slik at du må tro på det for å se det! Det som ofte kommer i veien, og gjør at vi ikke klarer å få i gang en endring, er overbevisningen om at det kommer ikke til å fungere som vi vil. «Hvorfor bry seg? Det vil ikke funke likevel».  

Perspektivet ditt er alt. Hvis vi klarer å se situasjonen fra en annen synsvinkel, så kan det være nok til å motivere deg til å komme ut av en situasjon som virker låst.

Tips: Neste gang du legger merke til en begrensende overbevisning eller perspektiv du har – test den ut. Hvor sann er den egentlig? 

2. Det er umulig

Ofte tror vi at fordi noe skjedde på en bestemt måte en gang, så vil det etter all sannsynlighet skje på samme måte igjen. Dette kan føre til at vi får en holdning at ingenting er mulig, og igjen så er vi låst til å ikke handle. For noen år siden hadde jeg det på innføring av rutiner og struktur her hjemme. Jeg hadde prøvd noen ganger, og etter en uke, eller noen dager, var vi tilbake til det samme mønsteret. Etter hvert sa jeg til meg selv «at det har jeg prøvd og det funker ikke».

Tips: Du har ubegrensede muligheter! Det er ikke mulig for noen av oss å forutsi fremtiden, og bare fordi noe har skjedd en gang så vil det ikke nødvendigvis skje igjen. Spør en ADHD- eller autismemamma som har fått på plass struktur og planer hjemme. Det får jammen ting til å skje – hele tiden! Hvorfor ikke tro på at det du ønsker deg kan virkelig skje? Det fungerer for meg!

3. "Styggen på ryggen"

«Føles som jeg er I helvete

Styggen på ryggen har blitt en av mine nærmeste

På skulder’n min og minner meg på

Hvor jævla skeis det herre livet mitt går

Er det rart jeg er redd

Når styggen på ryggen er han jeg prater med mest?

Oppå skulder′n min og sier at jeg kommer ingen vei her I livet»

OnklP & De fjerne slektningene

Som de fleste av oss andre, har sikkert du også en liten «styggen på ryggen». En liten en som sitter på skuldra di og som hele tiden forteller deg «du er ikke god nok», «folk vil le av deg hvis du gjør det», «det blir ikke perfekt, så det er bedre å ikke gjøre det». Den lille styggen som sitter på skuldra vår og snakker oss ned, er ofte skremmende virkelig og kan virke paralyserende når vi vil gjøre noe som er annerledes det vi vanligvis gjør. 

Tips: Bli kjent med styggen på ryggen. Gi den et navn. Øv deg på å gjenkjenne hva som er dens stemme og hva som er din indre stemme. Etter hvert så vil det bli klarere for deg hva som er sant og hva som rett og slett bare er din indre, negative stemme som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Når du føler at du har mer kontakt med din indre stemme, så er det på tide å si hadet på en vennlig måte til styggen på ryggen: «takk for omtanken, og at du har passet så godt på meg i alle disse årene. Nå vet jeg at jeg klarer meg alene». Som min datter sa for noen år siden: «jeg knipser den bort!»

4. Sliter med samme utfordringer som barnet

Det er bare å innse det, mange foreldre til barn med ADHD, tourettes eller autisme har noen av de samme utfordringene selv. For oss som ikke har en diagnose er det lett å si «det er jo bare å gjøre det!», Hvis du har ADHD er sjansene store for at det er mer krevende for deg. Du må ha en genuin interesse i hva du gjør for at du skal kunne klare å gjøre det. 

Tips: Finn en motivator. Det fungerer for ungene våre, og det kan virke for deg også. Finn noen positive forsterkninger, eller finn et mål som du virkelig ønsker deg. Det vil gjøre det lettere for deg å jobbe for endring. 

5. Følelsen av å være alene

​Følelsen av at vi ikke får til det vi vil i livet, og at vi ikke får til det som «normale familier» får til, er ikke morsomt, og det setter gjerne begrensninger på andre områder i livet også (som dine hobbyer og interesser, trening, gøy tid med venner osv).  Bevissthet og å ta vare på seg selv er en kritisk grunnmur for å oppnå endring i livet. Det samme er sterke relasjoner. Jeg møter imidlertid mange som føler seg alene og som ikke har andre som forstår. Da kan det også være krevende å be om hjelp. 

Tips: Hvis du føler deg låst, så sørg for å få støtte og hjelp. Har du familie eller venner som forstår og som vil støtte deg? Jeg er så takknemlig for den rausheten og åpenheten foreldrene i medlemskapet Foreldreportalen har med hverandre. Det er virkelig et nettverk med de flotteste foreldrene jeg vet om! Foreldre som genuint bryr seg, og er der for andre. Foreldre som du kan søke støtte og trøst hos, samtidig som du kan være en støtte for andre. For vi trenger det også! 

Om du vil være en del av gjengen vår, så kan du sette deg opp på lista, så kontakter jeg deg når vi åpner dørene for nye mammaer og pappaer!