fbpx

3 steg for å sette meningsfulle og realistiske mål for foreldre til barn med utfordringer

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Hvert år så setter millioner av mennesker verden over seg nyttårsforsetter. Vi skal begynne med regelmessig trening, spise sunnere, legge oss tidligere og stå opp tidligere, drikke mindre, få det bedre i familien, lage rutiner og systemer. Lista er lang.

Hva er ditt nyttårsforsett for 2022?

Er du en av alle de som trener masse i januar og for deretter begynner å komme med unnskyldningene et stykke ut i februar, for så å slutte helt i mars? Eller som tenker at nå skal det bli slutt på alt bråket i familien! Nå er det nok! Men så aner du ikke hva du skal gjøre, hvordan du skal gjøre det. 

Du jobber kanskje med hundre utfordringer på en gang, for så å bare konkludere med at nei, det funker ikke. Også er du tilbake på scratch igjen.  

Jeg var en av dem som pleide å sette meg nyttårsforsett, og som gang på gang opplevde å mislykkes. 

Jeg klarte ikke å opprettholde treningen tre ganger i uka. I skvisen mellom jobb og familie, var det umulig å få inn treningssenteret. 

Det førte kanskje til dårligere helse, men det viktigste det førte til var nederlagsfølelse. Og det siste jeg ønsket å starte et nytt år med var jo nederlagsfølelse. 

Og kanskje spesielt fordi det var nok utfordringer i livet mitt fra før, som jeg i liten grad kunne kontrollere, så da var det jo liten vits å planlegge for et nederlag.  

Det nye året - en tid for refleksjon

Det nye året er derfor ikke lenger  en haug med nyttårsforsett, men det er for meg en frisk start. 

En tid for refleksjon for hva som egentlig er viktig for meg. 

Hvordan ønsker jeg egentlig å leve livet mitt? Jeg brukte juleferien med penn og papir på å reflektere over året som har gått. Det har vært et særdeles krevende år for meg og familien min. 

Nyttårsaften for et år siden inntok koronaen huset. Jeg ble alvorlig syk, og sliter enda med utmattelse. Det har også vært et krevende år for barna.  

Likevel koste jeg meg med refleksjonsstunden min. 

Hva er jeg takknemlig for i 2021? Hva utfordret meg i året som gikk? Hva har jeg lært? Hva håndterte jeg bra, hva håndterte jeg ikke fullt så bra? Hva vil jeg fortsette med inn i det nye året? Og hva vil jeg gjøre annerledes?

Hva er læringen jeg tar med meg inn i det nye året?

Alt det jeg har gjort, som ikke har gått som forventet, er læring. Og DET tar jeg med meg inn i det nye året.  

«Galskap er å fortsette å gjøre det samme, og forvente at det endrer seg» sa Einstein. 

Det er så selvfølgelig når vi hører det. Men allikevel, så fortsetter vi å gjøre det som vi vet ikke fungerer igjen og igjen.  

3 steg for å sette meningsfulle og realistiske mål for foreldre til barn med utfordringer

For å begynne å gjøre noe som fungerer, i stedet for det som ikke fungerer, så gjør de tre øvelsene under. Jeg lover deg at det er mye mer motiverende enn nyttårsforsett.

3 steg for å sette realistiske planer for det nye året

1. Hva er viktig for deg?

I stedet for å fokusere på nyttårsforsett, så fokuser på det som er viktig for deg. 

Hva er det som er aller viktigst for deg? Og hvorfor er  dette viktig?  

Når jeg stiller meg de spørsmålene kommer ikke trening 3 ganger i uka på førsteplass. Der kommer meg selv og relasjonene i livet mitt. De menneskene rundt meg som virkelig betyr noe for meg. 

Da jeg gjorde denne øvelsen i jula, så den slik ut: 

For meg selv: Være raus, trygg og akseptere livet som det er akkurat her og nå. For å komme dit, må jeg bruke tid til på å være snill mot meg selv. For meg er det blant annet yoga, meditasjon, trening og lese bøker. 

For familien min, er det viktig at vi har det hyggelig sammen. Dette er viktig fordi det gir oss et fellesskap, kjærlighet, trygghet, glede og samhold. Barna mine vil bli roligere og få bedre selvfølelse.  

Det er viktig for meg å styrke relasjonen til mannen min. Dette er viktig av de samme grunnene som over. Det er viktig for meg å ha noen andre roller enn mamma og ADHD-Veilederen.  

I året som har gått, har jeg for første gang vært tvunget til å jobbe mindre. Kroppen min klarte ikke annet. 

I 2022 er det viktig for meg å fortsette å utvikle balansen mellom meg personlig, familien min og jobben. 

Jeg har jobbet knallhardt for at ADHD-Veilederens verdier skal bli kjent og for en økt forståelse i samfunnet for barn med ADHD og autisme. Det har jeg klart. Og det har vært viktig. 

Men jeg har innsett at skal jeg fortsette denne reisen, så er det nødvendig å ta vare på meg selv og familien min. Det gjør også at jeg lever som jeg lærer bort. 

Nå er det din tur, hva er viktig for deg, og hvorfor er det det? 

2. Hvilke tiltak trenger du å gjennomføre?

Når du har gjort det, er turen kommet til tiltak. 

Hva trenger du å gjøre for å gjennomføre det som er viktig?Her er det viktig å ha tunga rett i munnen. Still deg selv spørsmålet, hva er det første jeg trenger å gjøre for å nå målet mitt? Det andre venter du med.  

Planen for hva jeg skal gjøre for meg, er et 108-dagers yoga- og meditasjonsprogram. 60 minutter yoga hver dag….. Også skal jeg lese minst én bok i måneden. 

Planen for familien, er at vi skal ha minimum en felles aktivitet som familie i måneden, som å gå på teater, kino, ut å spise osv. Et bedre mål er dersom vi også kommer oss ut på en søndagstur hele gjengen en søndag i måneden. 

Mannen min og jeg har planlagt en date i måneden. Klarer vi det, er det et stort fremskritt. Et bedre mål er dersom vi i tillegg har en felles lunsj i måneden.  

Det at jeg har disse hyggelige tingene å glede meg til,  gjør at det fjerde målet mitt, om å jobbe mindre, blir viktigere og helt nødvendig. (Ps. Jeg trenger litt øvelse, , blogginnlegget skrives en fredag kveld på 23:00…..)

3. Sett tiltakene i kalenderen

Som du sikkert har erfart, er det mye som ikke blir gjort, hvis vi ikke har det i kalenderen. Derfor sett det i kalenderen allerede NÅ! 

Sjansene for å nå målet ditt øker dramatisk!  Aktivitetene for januar med både mann og familie er allerede i kalenderen, og jeg kjenner at jeg gleder meg allerede! 

Jeg har en lunsj å glede meg til, en teatertur med mannen (julegave, mye hyggeligere enn å gi ting) og en overraskelse med familien! 

Dessuten har jeg satt inn tidspunkt for når jeg skal gjøre yoga og meditasjon hver dag. Om en måned eller to, så har det blitt en rutine. 

For noen år siden lærte jeg av businesscoach å sette GØY inn på kalenderen først. Nå har jeg endelig lært, og sett verdien av det!  Jeg håper at dette var til inspirasjon! Og du, jeg vil gjerne høre hva som er viktigst for deg i det nye året, og hvorfor akkurat  det er viktig?  



Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin