fbpx

4 tips for å få ro og overskudd i en krevende hverdag

For noen år siden var jeg en helt utslitt mamma og gikk med et kronisk høyt stressnivå. Jeg tror jeg hadde glemt hvordan det var å puste rolig. I dag har jeg ro og overskudd, til tross for at hverdagen er krevende. Reisen min har vært lang, og jeg har gjort flere ting. I denne artikkelen vil jeg dele 4 enkle, og viktige tips for å få roen og overskuddet tilbake.

Sliter du med å bevare roen når sinneutbruddet kommer nok en gang hos barnet ditt? Du har hørt hundre ganger at det er viktig å være rolig, men du har faktisk ikke tålmodighet som en engel!

Noen ganger føler jeg at det er det som er forventet av meg! Det er ikke annet å forvente at stresset tar overhånd i de konfliktene vi står i til hverdags. 

For en tid tilbake, snakket jeg med en mamma til en gutt med autisme og ADHD, hun sa til meg:

Jeg har store stressreaksjoner, men det går greit med meg. Noe annet er ikke et alternativ

Mamma til gutt med ADHD og autisme​

Utfordringen som denne mammaen hadde, var at hun ikke tillot seg å kjenne på at hun var sliten. Det var ikke noe alternativ å vedkjenne seg stresset.

For noen år siden var jeg der. Jeg kunne ikke innse at jeg var sliten, barna mine var jo avhengig av meg! Hva ville skje hvis jeg ble syk? 

Jeg levde i et følelseskaos

Som mamma til to barn med autisme, ADHD og tourettes kjempet jeg på flere fronter; Jeg måtte håndtere familie, venner og bekjentes manglende forståelse av barna mine, jeg måtte finne min foreldrerolle (som var helt annerledes fra en «vanlig» foreldrerolle), jeg hadde evige kamper med helsevesen, kommune og skole, for ikke glemme mine egne vanskelige og forbudte følelser. 

Jeg var dødssliten av å alltid måtte tenke på hva jeg skulle og måtte gjøre, av å alltid måtte være i forkant og ha bakvakt 24/7. 

Jeg var sliten av alle misforståelsene, alle krisene etter skoletid, søskenkrangling, store frustrasjoner, sinneutbrudd og depresjoner og angstanfall. Etter helgen og ferien var jeg dødssliten for da krevdes det så mye mer struktur og tilrettelegging. 

Jeg var sliten av å alltid være mamma og arbeidstaker, og sjelden eller aldri være ektefelle, venninne eller meg selv (Hvem er JEG?)! Jeg kunne ønske jeg kunne gå ut og ha det gøy – og SLAPPE AV med god samvittighet! Jeg var sliten av å klandre meg selv! Og oppå det hele så var jeg så innmari bekymret for fremtiden til ungene mine. Vil de klare seg, fullføre skolen og få en jobb, ha et bra liv? 

Jeg var så sliten, men jeg tillot meg ikke være det, for det var noen som trengte meg. 

Det var et kaos av følelser. Jeg følte at jeg sto helt alene med tankene og følelsene. En bunnløs tomhet og fortvilelse. Det var ingen som forsto, ingen som kunne forstå. Jeg følte meg så ensom med maktesløsheten og de destruktive tankene. Jeg skammet meg over mine egne tanker og følelser og følte meg som en dårlig mamma.

Du er ikke alene

Dette er det kaoset av tanker og følelser som preget livet mitt for en del år tilbake. Men det er også beskrivelser jeg har hørt fra de fleste av de mange mammaene jeg har møtt i årenes løp. 

Kjente du deg igjen? Om du gjør det, så ser du at du ikke er alene. Det er mange av oss! Det er mange som har det som deg!! Er det rart at du er utslitt? Hvis du bare kjenner deg igjen av noe av dette, er det da rart at du ikke ANER hva du skal gjøre, og at du verken ser ut eller inn?!

Er det rart at det er en overvekt av mammaer til barn med spesielle behov som har dårligere psykisk helse, større sykefravær, uføretrygdet og oftere reduserte stillinger? Forskning viser faktisk ganske bekymringsverdige tilstander for de som har barn med funksjonsnedsettelse, og særlig oss mammaer. 

4 tips for å ta vare på seg selv og skape overskudd i en krevende hverdag

Det går an å gjøre noen grep for å ta vare på seg selv i en krevende hverdag, men det går ikke av seg selv. Du må gjøre en innsats og du må tillate at det tar tid.  Jeg er stolt når jeg ser meg tilbake og ser hvor jeg er i dag, i forhold til der jeg var. Det har ikke gått av seg selv. Jeg har jobbet over tid med å ta vare på meg selv og ta ansvar for meg selv. 

Nå er det din tur. Gjør jobben. Start i dag.

 Jeg gir deg 4 sentrale tips som hjelper deg til å bevare roen når du blir trigget. I en setning kalles det å ta vare på deg selv. 

1. Tenk på deg selv

Det første jeg vil at du skal gjøre, er å begynne å tenke på deg selv. Skal dette gå, og skal du og din familie ha et liv som er BRA, så trenger du begynne å tenke på deg selv! Når jeg sier det, er det ikke for å legge enda en byrde i fanget ditt. For jeg hører deg allerede. «Jeg har ikke tid til å tenke på meg selv«, «jeg orker ikke«. Og kanskje vet du heller ikke hvordan.

Jeg vil stille deg et spørsmål: Hva skjer hvis du blir syk? ​Det er en stor sannsynlighet for at det første du tenker er hva du skal gjøre med barnet ditt. For han trenger deg jo! Så selv når du er syk, klarer du ikke å ta vare på deg selv. Men hva vil skje da? Når det går lenger og lenger tid uten at du tar vare på deg selv? Jo, da blir du til slutt så sliten at du møter  veggen og får en depresjon. Jeg har vært der. Kjent det på kroppen. Ligget på sofaen og snufset og grått og kjent på offerrollen. Jeg kjenner følelsen. Og jeg ser nå at da var jeg i hvert fall ikke den beste utgaven av meg selv!  

Derfor vil jeg invitere deg til å bruke litt tid til å gå inn i deg selv. Tørre å kjenne på følelsene. ​Øv deg på å godta at du også er viktig. Når du har gjort, det, vil jeg at du skal gjøre deg selv synlig for deg selv og familien din!

2. Bli synlig på kalenderen

Som så mange andre annerledes familier ble jeg etterhvert god på struktur og planer, men jeg var jo aldri i planen! Det viktigste jeg har gjort for meg selv er rett og slett å gjøre meg selv synlig i familiens kalender! 

Jeg satt av tid til meg selv hvor jeg var frakoblet alle «må» og «bør». Telefonen var på flymodus da jeg hadde en date med meg selv og jeg hadde avtale med mannen om å ta «bakvakten». Hvis det skulle være noe, visste jeg at han tok hånd om det. Og som regel er det jo ikke noe, men det er jo disse tankene våre da…. 

Det neste jeg vil du skal gjøre, er å finne ut hva du ønsker å gjøre i alenetiden din. 

En glad mamma som samler energi og overskudd ved å sette av tid til seg selv i kalenderen, selv om hun har barn med ADHD, tourettes og autisme.

3. Hva gir deg energi og overskudd?

I daten med deg selv, må du gjøre noe som er godt for deg og som gir deg energi. Jeg fant et helt herlig yogasenter, med fantastiske nydelige lokaler og en yogaform som passet meg perfekt. Det er ikke til å legge skjul på at jeg var noe anspent i starten og tankene var absolutt ikke «her og nå» og på «pusten som en bølge gjennom kroppen». Men gi deg selv lov til å erkjenne at det tar tid. Hjernen din er antakelig så vant til å være på «alerten» at den trenger tid til å venne seg til dette nye du nå ber den om å gjøre.

Etter en stund slappet jeg sånn av at jeg var helt salig da klassen var over. Og vet du; da jeg kom hjem, hadde jeg et lite lager med overskudd, så jeg klarte å stå i frustrasjonsutbruddene på kvelden uten å bli irritert. Og jeg klarte å si til mannen at «slapp av, dette tar jeg». Og da ble jo han fornøyd også! Du må finne hva som gir deg energi og overskudd.

4. Søvn, kosthold & trening

Det er imidlertid tre forutsetninger som bør være tilstede for å kunne klare å venne hjernen til å slappe av: 

Søvn. Mat som er gjør kroppen din godt. Trening. Dette er grunnmuren. 

Her hører jeg også protestene. «Trene. Ha, ha. Når skal jeg få tid til det liksom«. Men du trenger ikke å bruke 1,5 time på et treningssenter tre ganger i uka, eller være ute på joggetur annenhver dag for å få effekt av treningen. 10 minutter med høy intensitet på stuegulvet kan gjøre underverker. Det er ikke meningen å komme med en tommelfinger her, jeg er den første til å si at det ikke er lett. Bare det å klare å få nok søvn og GOD søvn er jo vanskelig! Men det er mulig.

Hvis du prioriterer bort søvn, sunt kosthold og trening, vil du alltid være sliten uansett hvor mange andre gode ting du prøver å implementere for deg selv. 

Det som kanskje er mest krevende, er at du må venne hjernen til en ny måte å tenke på. Den gode nyheten er at hjernen er utrolig tilpasningsdyktig, så hvis du trener den, gjør den akkurat det den får beskjed om å gjøre! For meg har dette blitt en vane. Og jeg som alltid har vært stresset, er nå ofte rolig, og best av alt; jeg kjenner når stresset kommer, og vet hva jeg skal gjøre med det.

Ved å ta vare på deg selv, vil du ikke bare få det bedre selv, men barna dine vil få det bedre. De fortjener en mamma med overskudd og energi, de fortjener en mamma som smiler og ler! DU fortjener å være DEG, og ikke bare mamma. Du fortjener å smile og le hjertelig! Du fortjener å drømme. Du fortjener å glede deg og ha noe å se frem til. Du fortjener å ha overskudd til å være den gode mammaen, som jeg VET at du er!

Om du trenger en sparringspartner og drahjelp på veien, så har jeg nå ledig for nye coachingkunder. Klikk her for å se mer om hva jeg tilbyr