fbpx

Å være mamma kan være tøft. Kanskje det vanskeligste du noen gang har gjort. Kanskje føler du at verden raser, og at alt er utenfor din kontroll. Helsevesenet, skolevesenet og familie. Alt kan være vanskelig. Jeg vet. Du er ikke alene.

Det er ikke noe som kan forberede deg på de tyngste sidene av mammalivet. Hvor tungt ansvaret som mamma tynger. Hvor langt morskjærligheten får deg til å strekke deg. Hvor sliten en mamma kan bli.

Men jeg vet du kommer deg ut av det. Denne gangen også.

En oppskrift når mammalivet blir tøft

Det er vanskelig å tenke rasjonelt når hjernen din har inntatt krisemodus. Når den gir deg forslag på handlinger basert på å overleve.

Derfor vil jeg anbefale deg å lage deg en oppskrift før du havner i de vanskeligste situasjonene. Skriv ned ting som kan gjøre det lettere for deg å komme deg gjennom. Som hjelper deg finne veien ut av håpløsheten.

Når du da møter en tøff situasjon, enten med helsevesenet, skolen eller noen i familien, ta frem det du har laget. Gjennomfør noe av det som står på listen din.

Jeg kan ha det tøft - min verden raser også

Det er ikke sånn at når jeg har lært og studert og erfart masse rundt ADHD, kommunikasjon og samspill, så forsvinner problemene. Det vanskelige og vonde forsvinner ikke. Jeg kan ikke ta bort det som er vondt og vanskelig for ungene mine – men jeg kan være der for dem.

Og Julen 2020 ble veldig krevende for oss. Det ble en jul hvor vi var mer slitne etterpå enn vi var før ferien startet.

Vi har fått vår dose med utfordringer på både i julen og den foregående høsten.

Det har vært krevende, det skal jeg ikke stikke under en stol. Eller det er krevende, for det er ikke en forbigått situasjon. Og jeg er ekstremt sliten, nesten til den grad at sliten har fått ny betydning.

I slike perioder må du være bevisst på å ta vare på deg selv. Øv deg på å tenke på gode spørsmål som «Hva har vært fint i dag?» og «Hva er jeg takknemlig for i dag?» Ta de små pausene du klarer å ta.

Det som er redningen for meg i dag er at jeg har verktøyene jeg trenger. De verktøyene som hjelper meg å holde ut gjennom de tunge periodene, porsjonere kreftene og unngå at irritasjon og sinne spiser meg innvendig. Styrken til å møte ungene mine på følelser som er for tunge for dem å bære alene. Følelser de trenger min hjelp til å bearbeide, jobbe seg gjennom og akseptere.

Vil du ha de samme verktøyene som jeg bruker, så må du sjekke ut Foreldreportalen. Der deler jeg og lærer bort hvordan du kan få en triveligere og mindre konfliktfull hverdag med dine barn.

Noen gode råd

Du er ikke i stand til å ta de beste valgene for deg selv når du er i krise, så det er lurt å gjøre klart råd fra deg selv utenfor krisemodus.
For helt ærlig – hvem kjenner deg selv bedre enn deg?

Her er 5 tips fra min liste, som jeg gjør når mammalivet blir for tøft

1 Jeg ringer en venn som alltid er der. En sånn som jeg kan dele alt med, som lytter og gir meg rom til å bare være.

2  Jeg går en tur i frisk luft uten noe på øra. Da får jeg tatt et steg tilbake og løftet blikket.

3 Jeg legger merke til tankene og følelsene mine ved å stille meg spørsmålet: «Hvordan føler jeg meg akkurat nå?»

4 Jeg anerkjenner og aksepterer at akkurat her, akkurat nå, så er jeg nedgravd i negative tanker. «Nå er det vanskelig», men det har en ende. Og det hjelper meg å akseptere at det er sånn akkurat nå. For det vil ikke være sånn for alltid.

5 Jeg spør meg selv: «Hva er den nest-beste tanken jeg kan finne akkurat nå?

Dette er et av de mest nyttige tipsene jeg har fått av Gabby Bernstein

Følelsene våre bestemmes av tankene

Det er så lett å ha en svart/hvitt tankegang. Alt er negativt eller så stresser vi oss for å tenke positivt. Så i stedet for å gå etter den ultimate løsningen, hold fokus på det som er nest best. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Har du for eksempel et barn med skolevegring og du føler at dere ikke får noe hjelp, vil tanken om at nå skal jeg løse dette i løpet av uken, antakelig bare skape mer stress fordi du vil ikke tro på det. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
I stedet så velger du en tanke som er realistisk og mulig. For eksempel at «i morgen så ringer jeg PPT og ber om et møte der vi drøfter situasjonen». Eller, om du er medlem i Foreldreportalen, så kan du ta det opp på en veiledningstime. For at dette steget skal virke, må du tro på den nest-beste tanken. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Følelsene dine skapes av tankene dine. Når du bevisst velger nye tanker, vil du føle deg bedre.

Skulle du gjerne hatt flere å snakke med om hvordan du har det som mamma? Eller om utfordringene du står i med barnet ditt?

Foreldreportalen har et inkludert forum i en lukket Facebookgruppe, og der hjelper vi hverandre ut av vanskelige situasjoner med tips, triks og ved at vi heier på hverandre. Å føle støtten fra noen som vet hva det handler om, betyr veldig mye.

Spesielt når du går rundt og føler at du er den eneste i verden som trøbler. Hint: der er du ikke.