fbpx

Hvordan snu negativ atferd ved å lære barn å regulere følelsene

For å hjelpe barn å snu negativ atferd, så må vi lære de å regulere følelsene sine. Atferd drives av følelser, derfor vil det å trene opp følelsesregulering gjøre det lettere å snu en negativ atferd. 

Jeg kjenner en jente på 15 år. Hun er er en tøffing. Hun drikker, røyker og prøver ut litt forskjellig annet også.  Foreldrene er ressurssterke, og har alltid fulgt godt opp jenta som fikk ADHD diagnosen for noen år siden. Men likevel gikk noe galt. På grunn av alle utfordringene var det flere inne fra det offentlige behandlingsapparatet. De var opptatt av at mor og far måtte sette strengere grenser. Foreldrene hørte på rådene. Atferden ble verre. Moren følte hele tiden at dette var feil, men gjorde som hun ble fortalt. Inntil det hadde gått så langt som at det neste skritt for strengere grenser var døgnovervåkning.

Hva skjuler seg bak atferden?

Ingen hadde vært opptatt av å gå bak jentas atferd for å finne årsaken til den utagerende atferden. Jenta var egentlig ikke så tøff. Inne i seg gråt hun. Hun hadde ikke lyst å være her mer. Det var ikke vits i noe. Ingen forsto. Hun gjorde alt galt. Hun klarte ingenting. Og var bare til skuffelse for alt og alle. 

Det den tilsynelatende tøffe 15-åringen trengte, var et trygt sted å være. En voksen som lyttet og forsto. Et rom der det var trygt å vise følelser. Der hun ble forstått og anerkjent som den hun egentlig var.

Den negative atferden må jo stoppes?

Når jeg snakker med foreldre, er det en setning som alltid går igjen. Det er en atferd som ikke er akseptabel, som må stoppes. Også er spørsmålet hvordan får jeg barnet (jeg bruker barnet i det følgende om både barn og ungdom) til å slutte å slå, sitte stille, slutte å skrike og rope, spille, osv.  

Det korte svaret på det innledende setningen er: « Du øver opp atferden ved å respektere følelser».  Hva mener jeg med det? Et av de viktigste ferdighetene vi kan lære barna våre er å kunne regulere sine egne følelser, slik at de ikke tar det ut over andre.  Det er alltid en eller annen følelse som driver atferden vår. For å kunne klare å handle annerledes må de derfor kunne regulere følelsene som driver atferden. Det viktigste du gjør, er å være den mammaen eller pappaen som lytter og forstår. 

For å kunne håndtere og regulere følelsene sine, så trengte den 15 år gamle jenta å vite at foreldrene var der, at hun hadde et trygt sted å være lei seg, gråte eller få ut raseriet sitt uten å bli hysjet på eller ikke tatt på alvor. Du går bakenfor atferden ved bevissthet om hva barnet ditt føler.

Du må få bevissthet om hva barnet føler

For å støtte barnet i en negativ atferd, trenger du altså å gå bak atferden for å få en bevissthet om hva barnet ditt føler. 

Hvordan gjør du det da? For er det en ting du kan være sikker på, så er det at hvis du spør, så får du ikke noe svar, eller, og kanskje mer irriterende, så får du svaret «ingenting», «det har ikke du noe med», «det er bra».  For barn er følelser nytt og skummelt. Følelser er veldig ofte overveldende, og for barn med ADHD, tourettes og autisme er det enda mer skummelt og overveldende fordi følelsene deres er så innmari sterke, og de har ikke kontroll over følelsene sine. De ønsker jo ikke å bli så sinte. Det bare skjer.  Vår oppgave er å hjelpe barnet sette ord på følelsene og lære dem hvordan de håndterer disse voldsomme og skremmende sakene som skjer inne i dem.

En mamma som viser omsorg og forståelse i barneoppdragelse er viktig for for barn med ADHD. e

5 tips for å lære barn å regulere følelsene sine

1. Lytt oppmerksomt

Det første du gjør, er å lytte oppmerksomt til det barnet forteller deg (gjennom atferd eller kommunikasjon), uten  å føle et press for å løse et problem. Du trenger ikke å være enig i barnets perspektiv. Det eneste som er viktig er at du aksepterer at barnet ditt har rett til å føle det det føler. «Det er ikke rart at du blir sint når du opplever at…..» «Jeg ser at du er lei deg. Du ser sint ut. Det hadde jeg også vært om min lillesøster hadde ødelagt boken min».

2. Legg merke til kroppsspråket

Det er viktig å legge merke til kroppsspråket. Nittitre prosent av kommunikasjonen sies uten ord. Hvordan er blikket? Ser barnet ned i fortvilelse? Er det tårer i øynene? Er det en bunnløs fortvilelse, eller ser barnet opp på deg og gjør det hun vet at hun ikke får lov til? Virker det som om han oppfører seg som han gjør fordi han har lyst på noe, eller er det overveldelse av for mye stimuli? Er det helt uten kontroll eller virker det som om det er litt kontroll? For å hjelpe deg på vei, så lytt etter ledetråder i toneleiet.

3. Reguler dine egne følelser

Den viktigste oppgaven for deg er å forstå og akseptere barnets følelser. For å klare det, så må du klare å regulere dine egne følelser. Du forstår at barnet tenker at dette er enden på verden, men på samme tid så klarer du å være følelsesmessig regulert. Det betrygger barnet i at det tross alt er et lys i enden av tunnelen. 

En ting er imidlertid når barnet er kjempe fortvilet eller lei seg, en helt annen ting er barn som er sine og utagerer. Er det da riktig at du forblir rolig? Ja. Når vi aksepterer barnets sinne og forblir rolige, så roer hjernens nervebaner seg, og barnet lærer de emosjonelle ferdighetene. De lærer å roe seg ned uten å skade seg selv, andre eller ting. 

4. Lær barnet om følelser når de er i følelsen

Det beste tiden å lære barnet om følelser er når de er i dem. Del øyeblikket uansett om de er sinte eller triste, eller hoppende glade! Lytt med empati, forstå og anerkjenne uansett følelser. Uansett ditt syn på saken. Husk også å være åpen og ærlig selv. Del dine følelser, når det passer og fortell dem hva som skjer. Tar du barnets følelser på alvor, lærer de at det er greit og naturlig å vise følelser.

5. Lær barnet å sette ord på følelsene

Mine følelser ble ikke akseptert og anerkjent da jeg var liten. Jeg ble ikke lyttet til og forstått. Som så mange andre barn da vi vokste opp. Tro meg. Det beste du kan gjøre for å snu negativ atferd er å hjelpe dem med å sette ord på og sortere følelsene sine.   

Forskning viser at barn regulerer følelser bedre når de kan sette ord på de. Når man setter ord på følelser, da kommuniserer venstre og høyre hjernehalvdel bedre sammen, noe som hjelper barnet i å roe seg ned. Når vi trøster barn som er sinte, fortvilet eller frustrert, forstår de det er greit å vise følelser, og at de ikke trenger å være alene med dem. Det hjelper dem å sette ord på følelsene, som igjen gjør det lettere å håndtere følelsene. 

I og med at det alltid er en følelse som driver atferden, vil det å lære barnet å regulere følelsene gjøre det lettere å håndtere og regulere handlingene sine. 

 

Jeg har laget kurset «Lær barn å takle vanskelige følelser» for deg som ønsker enkle og konkrete tips for å håndtere krevende situasjoner med ro og trygghet, slik at barnet lærer å takle følelsene sine.

For en begrenset periode koster det kun 349,-

Gå hit: 👇 https://adhdveilederen.lpages.co/kurs-taklefolelser/